Iceland.

Idag känns det ganska tungt. Jag gör mitt femte tio-timmarspass på raken idag och jag ska göra mitt sjätte imorrn... Det käääänns. Jag vill inte ens gå till jobbet när jag tänker på hur fruktansvärt långsamt dagen kommer gå. Man bara står där i en hel oändlighet utan att nått förändras känns det som. Tiden kryper fram och det gör ont i magen när man ser att minutvisaren knappt har rört sig. Jaa, idag känns inte som en bra dag, tyvärr.

Igår på jobbet kom det in ett par och skulle köpa en skinnjacka och jag hjälpte dem. Efter en stund började jag fundera på vilket språk de pratade, för här är ju hälften av kunderna från all over the world. Det lät liksom lite skandinaviskt men jag tänkte att om det var norska så var det fruktansvärt svårt att förstå. Det lät mer som en blandning mellan norska och finska... Tillslut så frågar jag: Soo, where are you from? Och de svarar: Iceland.
Jag tänkte bara, jaha, det var därför det lät skandinaviskt och jag fattade ett par ord men resten var som rena rama rappakaljan. I alla fall så säger jag att jag är svensk och de börjar direkt att prata svenska med mig, bra svenska, för att vara därifrån i alla fall. Så jag säger det till dem, och då svarar mannen, "Jag vaar ie Sverige 79'". Jag bara, ok. Det förklarade ju inte varför båda kunde svenska så pass bra... Så nu frågar jag er: Lär de sig oxå svenska i skolan, precis som finnarna? 

Kommentarer
Postat av: Sjögren

Fan va fräckt om dom gör det, men jag har aldrig hört något om att isländare pluggar svenska? Kanske dom kan välja det i skolan om dom vill :)

2010-01-25 @ 16:44:19
Postat av: Majvor Andersson

Tror inte att islänningarna har svenskundervisning, men många islänningar har kontakt med Sverige på olika sätt.Många idrottsmän kommer till Sverige och utövar sporten här i några år, andra kommer för att jobba, en del blir kvar andra åker hem. Jag jobbar ibland med en som är från Island och hon talar perfekt svenska.

2010-01-25 @ 17:11:57
URL: http://idainlondon.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag vet inte om islänningarna läser svenska i skolan, det har jag svårt att tro. Ska kolla med mina arbetskamrater i morgon. Har åkt skidor med skolbarnen, det var ganska lungt tempo. En liten stackare tappade väl säkert skidan 20 gånger, men var glad ändå. Jag har gympat i Dingle. Alla granntanter är med Tove, Maria, Lisbeth, Gittan, Annica Olesen och jag. Det är 14 minusgrader här nu, bistert men vackert. Hoppas att det känns bättre i morgon, då kan du ju se fram emot en ledig dag på onsdag. Var rädd om dig! Kramar mamma och pappa

2010-01-25 @ 21:44:17
Postat av: Frida

dom lär sig danska i skolan, kan ju va därför dom förstår svenka också:)

2010-01-26 @ 12:08:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0